Rudeninis nerimas – kodėl kyla ir kaip jį įveikti?

Rudeninis nerimas – kodėl kyla ir kaip jį įveikti?
@ Shutterstock

Rudens nerimas yra kasmetinis nerimo padidėjimas, kurį kai kurie žmonės pradeda jausti rudens mėnesiais. Yra daugybė priežasčių, kodėl vasarą pasibaigus ir prasidėjus rudeniui galite pasidaryti nerimastingesni. Ekspertai teigia, kad kai kurias šio nerimo priežastis gali nulemti naujų mokslo metų pradžia, atostogų pabaiga arba apgailestavimas, kad per vasarą nepasiekėte norimų tikslų. Dietos pokyčiai, kasdieninė mankšta ir dažnesnis laiko leidimas lauke, kuomet šviesu – yra vieni pagrindinių dalykų, kurie padeda įveikti šį nemalonų sezoninį nerimą.

 

Rudens nerimo simptomatika

 

Viena iš priežasčių, kodėl kyla rudens nerimas, yra saulės šviesos sumažėjimas, dėl kurio krinta serotonino lygis. Šis svarbus hormonas veikia nuotaiką, apetitą ir miego įpročius. Taip pat šiuo sezonu padidėja hormono melatonino kiekis, dėl kurio žmogus jaučiasi mieguistas ir prislėgtas. Dėl saulės trūkumo taip pat gaminasi mažiau vitamino D, o jo trūkumas taip pat siejamas su depresija ir nerimu. Kiti veiksniai apima elgesio pokyčius, nes blogėjant orams mes mažiau laiko praleidžiame lauke ir mažiau sportuojame – užtrunkame kol „įsivažiuojame“ į naują ritmą.

 

Išskiriami šie pagrindiniai rudens nerimo simptomai, kurie kartojasi kiekvienais metais panašiu laiku:

 

  • prasta nuotaika ir depresija;
     

  • lengvas ar perdėtas nerimas;
     

  • dirglumas;
     

  • vangumas, mieguistumas ir nuovargis;
     

  • prarandamas susidomėjimas kasdiene veikla.

     

Kaip kovoti su rudeniniu nerimu:

 

  1. Stenkitės gauti kuo daugiau natūralios dienos šviesos. Pradėkite dieną leisdami lauke. Daugelis gydytojų, nerimo kamuojamiems žmonėms, siūlo atsikelti anksti ir pasimėgauti rytine saule. Jei reikia, eikite miegoti anksčiau, kad vėliau, kitą dieną, nejaustumėte nuovargio ir mieguistumo.

     

  2. Kasdien sportuokite. Kiekvieną dieną atlikdami bent 30 minučių mankštą ar sportuodami, pagerinsite psichinę ir fizinę sveikatą. Suderinkite sportą su buvimu gryname ore – eikite pasivaikščioti ar pasivažinėti dviračiais.

     

  3. Pakeiskite mitybą. Ruduo yra puikus laikas praturtinti savo mitybos racioną skaniomis, šiltomis sezoninėmis sriubomis, troškiniais, kurių vasaros metu neturėjote galimybės pasigaminti.

     

  4. Išbandykite kažką naujo. Kadangi ruduo yra naujų startų, naujo termino ir naujo sezono laikas, tai itin geras metas namų, sodo tvarkymuisi, aprangos stiliaus keitimui, naujo hobio atradimui.

     

  5. Suformuokite naują teigiamą požiūrį į rudens sezoną. Užuot susieję rudenį su neigiama patirtimi, pabandykite pažvelgti į jį kitaip, nesiorientuodami į šį sezoną kaip į kažkokį šilumos ar linksmybių praradimą. Pagalvokite apie tai, kaip bus jauku, grįžus iš gryno oro, pasidaryti šiltos arbatos, įsisukti į jaukų megztinį. Puoškite namus rudeninių gėlių ir lapų puokštėmis, kvapniais svarainiais, rudeniškų spalvų: rudos, oranžinės, geltonos, interjero akcentais – kaip mat pasitaisys nuotaika. Stenkitės taip pat rengtis spalvingiau, mėgautis rudeniška gaiva gamtoje ir lietaus bei lapų kvapu.

     

  6. Kreipkitės profesionalios pagalbos. Įrodyta, kad kognityvinės elgesio terapijos užsiėmimai padeda veiksmingai gydyti nerimą ir sezoninius afektinius sutrikimus. Nelaukite, kol viskas bus labai blogai – jei pradėsite jausti nerimą ir depresiją, nedelsdami imkitės veiksmų savo nuotaikai pagerinti, o jeigu negerėja, kreipkitės į profesionalius gydytojus.

Komentarai

Ar žinote, kad...

Vienas britų žurnalas yra paskelbęs atlikto eksperimento duomenis, kurio metu nustatyta, kad moteris, gyvenusi 50 metų santuokoje su knarkiančiu vyru, praranda 4-erius metus miego.

Kitas faktas