Mitybos specialistė apie ankštines daržoves: jų nauda nenuginčijama

Mitybos specialistė apie ankštines daržoves: jų nauda nenuginčijama
@ Shutterstock

Ankštinės daržovės – neriebus, baltymais ir maistinėmis medžiagomis praturtintas maistas ir nors šiose daržovėse mažai kalorijų, jos vadinamos „antra duona“, kadangi suteikia sotumo jausmą. Apie ankštinių daržovių naudą kalbamės su mitybos specialiste Egle Saulevičiene.   

 

Kodėl ankštinės daržovės - naudingiausios? 

 

Daugeliui, ypač tiems, kurie yra atsisakę mėsos, jūros gėrybių, žuvies, kiaušinių – itin sunku rasti pilnaverčių baltymų, svarbių subalansuotam mitybos racionui. Viso to išeitis – ankštinės daržovės. Jos itin vertinamos dėl sotumo jausmo, kurį suteikia didelis baltymų kiekis. Ankštinėms daržovėms priskiriama: paprastieji žirneliai, lęšiai, pupos, šparaginės pupelės, avinžirniai, sojų pupelės, didžiosios pupos. 

 

Pavyzdžiui, sojų pupelėse gausu aminorūgščių, kurių yra tik mėsoje – pagal baltymų kiekį 1 kg sojų prilygsta 3 kg jautienos arba 5 kg varškės. ir Ankštiniuose randama ir mineralų, kaip kalis, geležis, cinkas, selenas ir didelis kiekis maistinių skaidulų. 

 

„Šios medžiagos taip pat labai svarbios mūsų organizmui. Pavyzdžiui, geležis yra svarbi kraujo baltymo, hemoglobino, esančio raudonuosiuose kraujo kūneliuose, sudedamoji dalis, pernešanti deguonį į visus organizmo audinius. Kalis – valingiems skeleto raumenų susitraukimams“ – vardina E. Saulevičienė. 

 

Daugiausiai kalio galima rasti žirniuose apie 855 mg, pupelėse – 1211 mg, sojose – 1796 mg (100 g produkto).

 

Puiki alternatyva vegetarams ir veganams?

 

Mėsa ir žuvis – gyvulinės kilmės baltymų šaltinis, tačiau ankštinės daržovės nėra prastesnis pasirinkimas norintiems gauti tinkamą kiekį baltymų. 

 

Mitybos specialistė teigia, kad vegetarais save laiko tie, kurie nevalgo mėsos – tai nėra tiesa, nes toks žmogus yra paprasčiausias nevartojantis mėsos. Iš tikrųjų vegetaras yra daug daugiau – toks asmuo nevartoja jokios gyvulinės kilmės produktų, išskyrus pieno produktus. Taip besimaitinantiems ankštinės daržovės – geriausia alternatyva, keičianti gyvulinės kilmės baltymų šaltinius.

 

Didžiausiosios ankštinių daržovių paruošimo klaidos

 

Neretai galime išgirsti nusiskundimus, kad valgant ankštines daržoves ima varginti pilvo pūtimas, tačiau mitybos specialistė pabrėžia, kad tai – labai individualu. Pavyzdžiui, jeigu suvalgę pupelių sriubos pradedate jausti pilvo pūtimą – priežastis gali būti ne viena ir skirtingi organizmai skirtingai toleruoja tam tikrus maisto produktus. 

 

Klaidos, kurias darome ruošdami daržoves

 

Eglė Saulevičienė išskiria didžiausią  daržovių gaminimo klaidą: „Žmonės, gamindami salotas, turėtų pagardinti šlakeliu patinkančiu aliejumi, pavyzdžiui – alyvuogių“, kad daržovių ingredientuose esantys vitaminai A, D, E, kurie yra tirpūs riebaluose, būtų pasisavinti. Be to – netinkamas jų laikymas tiesioginiuose saulės spinduliuose skatina vytimo procesą ir jos praranda didelę dalį vitaminų, sultingumą bei skonį.

 

Ar visas daržoves galima valgyti vienu metu? 

 

Ilgą laiką buvo manoma, kad tam tikri maisto produktai tarpusavyje nedera, tačiau mitybos specialistė teigia, kad šis mitas teiginys yra paneigtas: „Buvo sakoma, kad pomidorai nedera su agurkais, tačiau derėtų prisiminti, kad skrandis yra rūgštinė terpė, kurioje virškinamas maistas, todėl nėra svarbu ar  pradžioje suvalgysite pomidorą, tuomet agurką, ar valgysite juos kartu“, – sako pašnekovė. 

 

Taigi, ankštinių daržovių nauda – neginčijama, kadangi jos pasižymi plačiu įvairių mineralų bei vitaminų sąrašu ir yra pripažintos kaip vienas geriausių baltymų šaltinių, savo sudėtimi galinčios pakeisti gyvulinės kilmės produktus.

Komentarai

Ar žinote, kad...

Tyrimais nustatyta, miego metu knarkia net 40 proc. suaugusiųjų. Įvairios statistikos pateikia skirtingus duomenis, tačiau viena – neginčijama, knarkiančių vyrų yra du ar net tris kartus daugiau nei moterų.

Kitas faktas