Menopauzės simptomau ir būdai, kaip juos kontroliuoti

 Menopauzės simptomau ir būdai, kaip juos kontroliuoti
@ Shutterstock

Menopauzė – tai neišvengiamas moters gyvenimo tarpsnis nuo vaisingo amžiaus pabaigos iki kiaušidžių hormoninės funkcijos išnykimo. Paprastai jis prasideda apie 50–52 metus (kai kurioms dailiosios lyties atstovėms – ir anksčiau). Tuomet pakinta bendra moters savijauta, atsiranda ne tik psichologinių bėdų, bet ir viso organizmo pokyčių.

Svarbu pabrėžti, kad ne visi šiuo periodu moterį lydintys simptomai pavojingi, tačiau dažnai jie stipriai paveikia gyvenimo kokybę. Įprastai pirmieji simptomai būna tokie:

 

  • Galvos skausmas
  • Tankesnis pulsas
  • Makšties sausumas
  • Dirglumas ir nuotaikų kaita
  • Skausmingi lytiniai santykiai
  • Pakitęs arterinis kraujospūdis
  • Akių sausumas
  • Miego sutrikimai
  • Nereguliarūs kraujavimai iš gimdos
  • Prakaitavimas (ypač miego metu)
  • Karščio pylimai (bangos)
  • Dėmesio koncentracijos sutrikimai


Pasireikšti šie simptomai gali dar prieš prasidedant menopauzei.

Pakaitinė hormonų terapija ar fitoterapija?

Kiekviena moteris menopauzės simptomus išgyvena skirtingai, tačiau paprastai iškilus sunkumams dėl šio periodo pirmiausia siūloma rinktis pakaitinę hormonų terapiją arba fitoestrogenus.

Pakaitinė hormonų terapija padeda sušvelninti menopauzės simptomus, kartais – netgi visai jų išvengti. Gydant sudaroma individuali schema, pacientės nuolat stebimos, atliekami tyrimai. Vartojami estrogenai palankiai veikia kraujagysles, lipidų apykaitą, mažina osteoporozės riziką ir gerina kraujotaką, tačiau vyresnėms nei 60 metų moterims įsijungia kiti mechanizmai, todėl vyresniame amžiuje širdies ir kraujagyslių ligų profilaktikai estrogenai nebenaudojami, nes gali pridaryti žalos. Vis dėlto, taikant hormonų terapiją nuo pat menopauzės pradžios, tokių ligų pasitaiko mažiau.

Kiaušidžių funkcija ima keistis jau premenopauziniu laikotarpiu. Kai kiaušidės nebegamina progesterono – motinystės hormono, pradeda dominuoti estrogenai. Tada išveši gimdos gleivinė, gali prasidėti neaiškus, nereguliarus kraujavimas. Tokiu atveju gydoma progesterono preparatais.

Tos, kam arčiau širdies natūralios priemonės, pirmenybę teikia fitoterapijai. Nors šiandien jos taikymo efektyvumą pagrindžiančių duomenų nėra, daliai moterų įvairios augalinės kilmės medžiagos iš tikrųjų daro teigiamą poveikį.

Dar keli patarimai

Menopauzės metu moters svoris pradeda didėti, todėl būtina daugiau dėmesio skirti savo racionui, valgyti kaip galima įvairesnį subalansuotą maistą: tai padės palaikyti normalų svorį ir aprūpinti organizmą būtinais vitaminais ir mineralinėmis medžiagomis. Jeigu neužteks angliavandenių – jausite greitą nuovargį, jus vargins staigi nuotaikų kaita, o nepakaks riebalų – sutriks medžiagų apykaitos procesai. Dėl kalcio trūkumo kaulai ir dantys taps trapesni.

Vartokite žuvų taukus ir gerkite žaliąją arbatą. Omega-3 riebiosios rūgštys mažina nemalonius menopauzės simptomus, žalioji arbata – taip pat (ir be jokių šalutinių poveikių!).

Judėkite. Galite užsiimto joga, lankyti baseiną ar bėgioti – bet kokia jums patinkanti fizinė veikla padės sumažinti negatyvias menopauzės pasekmes (pavyzdžiui, šlapimo nelaikymą).

Jeigu naktimis jus vargina nemiga, o dienomis – lėtinis nuovargis, neskubėkite griebtis „rimtų“ vaistų. Išbandykite adaptogenus – dažniausiai tai būna įvairios žolelės, padedančios kūnui funkcionuoti normaliu ritmu ir aktyvinančios organizmo sistemas kovoti su uždegimais, netgi padedančios mažinti stresą. Tonizuojamuoju poveikiu pasižymi ženšenis ir jo preparatai (vartojami pirmoje dienos pusėje), raminamuoju – melisos, mėtos, ramunėlės ir kt. (vartoti vakare). Prieš naktinį poilsį rekomenduojama pasivaikščioti gryname ore – tai padės atsipalaiduoti ir greičiau užmigti.

Krūtinės skausmai – taip pat gana dažna vyresnio amžiaus moterų problema. Nors jokių vizualių pokyčių ir nematyti, skausmas gali kelti gana stiprų diskomfortą. Kad skaudėtų mažiau, rinkitės liemenėles, kurios kuo mažiau spaustų krūtinę. Nemalonius pojūčius jums taip pat padės sumažinti masažas ir šalti kompresai.

Dirglumą, verksmingumą, nuotaikų kaitą ir kitas emocinio pobūdžio problemas lengviau įveiksite, jeigu vartosite specialius vitaminų ir mineralinių medžiagų kompleksus.

Palaikyti organizmo tonusą neblogai padeda rytinis kontrastinis dušas.

Būtinai atsisakykite žalingų įpročių – jie ir šiaip kenkia moters organizmui, o klimakteriniu periodu – dar labiau.

Lytinis gyvenimas atėjus menopauzei baigtis neturėtų – reguliarūs lytiniai santykiai bus tik į naudą, sumažins nemalonius menopauzės simptomus. Jeigu diskomfortą jaučiate dėl makšties sausumo, naudokite specialius hormoninius gelius, tepalus ar žvakutes, padedančius įveikti šią problemą. Ką rinktis būtent jūsų atveju, geriausiai patars gydytojas, todėl užsiimti savigyda nerekomenduojama.

Komentarai

Ar žinote, kad...

Viename kvadratiniame pažasties odos centimetre gali būti iki 500 milijonų bakterijų

Kitas faktas