Kas geriau: cukrus ar medus?

Kas geriau: cukrus ar medus?
@ Shutterstock

Medus ir cukrus yra angliavandeniai, daugiausia sudaryti iš gliukozės ir fruktozės. Jie naudojami kaip daugelio fasuotų maisto produktų ir receptų ingredientai. Abu, jeigu nesaikingai vartojami, gali sukelti akivaizdų svorio padidėjimą. Medus įprastai yra laikomas sveikesniu pasirinkimo variantu nei cukrus, tačiau kaip yra iš tikrųjų – kokie yra medaus ir cukraus privalumai ir trūkumai?

 

Medus – turi antioksidacinių savybių, gali palengvinti kosulį

 

Medus įprastai vartojamas skystu pavidalu ir gali būti nuo šviesiai geltonos iki tamsiai rudos spalvos. Medų sudaro daugiausia vanduo ir du cukrūs: fruktozė ir gliukozė. Jame taip pat yra šių medžiagų pėdsakų:

 

  • fermentų;
  • amino rūgščių;
  • B grupės vitaminų;
  • vitamino C;
  • mineralų;
  • antioksidantų (daugelis meduje esančių antioksidantų priskiriami flavonoidams, kurie turi priešuždegiminių savybių).

 

Medaus privalumai:

 

  • Galite naudoti mažesnį medaus kiekį nei cukraus, nes jis yra saldesnis. Meduje yra daugiau fruktozės nei gliukozės. Fruktozė yra saldesnė už gliukozę, todėl maiste ar gėrime galite naudoti mažesnį medaus kiekį.
  • Vitaminų ir mineralų pėdsakai, esantys meduje, gali būti naudingi sveikatai.
  • Neapdorotas medus gali padėti sušvelninti alergijas. Neapdorotame nepasterizuotame meduje yra vietinių žiedadulkių pėdsakų, kurios gali padėti desensibilizuoti alergines reakcijas.
  • Medus turi antimikrobinių savybių, todėl gali padėti sunaikinti mikrobus. Beje, kai medus naudojamas kaip gelio formos tepalas, jis gali padėti skatinti žaizdų ir nedidelių nudegimų gijimą.
  • Medus gali padėti palengvinti kosulį ir gerklės skausmus.
  • Meduje esantys antioksidantai gali padėti sumažinti kraujospūdį.

 

Medaus trūkumai:

 

  • Viename arbatiniame šaukštelyje medaus yra maždaug 22 kalorijos. Medų sudaro daugiausia cukrus, todėl jis turėtų būti vartojamas saikingai. Tai ypač aktualu, jei turite sveikatos problemų, tokių kaip: diabetas, širdies ligos ar nutukimas.
  • Medus gali būti pavojingas jaunesniems nei vienerių metų kūdikiams. Taip yra todėl, nes jame yra bakterijų sporų, kurios gali sukelti botulizmą (infekcinę nervų sistemos ligą) kūdikiams.


 

Cukrus – mažiau kaloringas negu medus, puikus greitos energijos šaltinis

 

Cukrus susideda iš gliukozės ir fruktozės derinio, kurie susijungia ir sudaro sacharozę. Jame nėra pridėta vitaminų ar maistinių medžiagų. Cukrus išgaunamas iš cukrinių runkelių ir cukranendrių augalų. Kad jis taptų rafinuotu, granuliuotu stalo cukrumi, kurį dažniausiai naudojame, jį dar reikia apdoroti.

 

Iš daugybės skirtingų cukraus rūšių dažniausiai naudojami: baltasis, rudasis ir žaliavinis cukrus. Rudasis cukrus yra baltojo cukraus ir melasos derinys, jame gali būti šiek tiek maistinių medžiagų, jis dažnai naudojamas kepiniuose. Žaliavinis cukrus yra mažiau rafinuotas baltojo cukraus variantas, jis yra šviesiai rudos spalvos ir turi didesnių kristalų.

 

Cukraus privalumai:

 

  • Cukruje mažiau kalorijų nei meduje. Viename valgomajame šaukšte cukraus yra 49 kalorijos, o medaus – 64 kalorijos.
  • Jis turi ilgą galiojimo laiką. Tinkamai laikomas cukrus (saugomas nuo drėgmės ir kandžių), galioja praktiškai amžinai.
  • Cukrus yra puikus greitos energijos šaltinis. Smegenims funkcionuoti reikia apie 130 gramų angliavandenių kasdien. Dviejuose valgomuose šaukštuose cukraus yra maždaug 98 gramai angliavandenių (lygiai tiek pat ir kalorijų).


 

Cukraus trūkumai:

 

  • Valgant per daug cukraus gali padidėti širdies ligų ir 2 tipo diabeto rizika;
  • Jis gali būti virškinamas sunkiau nei medus.
  • Cukrus gali sukelti nutukimą. Cukrus yra dažnas daugelio perdirbtų maisto produktų ingredientas, todėl jo galite suvalgyti daugiau, nei pastebite.
  • Gali sukelti priklausomybę. Jei vartojate cukrų didesniais kiekiais, nei reikia jūsų organizmui, tai gali sukelti staigius energijos padidėjimus ir sumažėjimus, po kurių norisi vėl cukraus.
  • Kai kuriems žmonės cukrus gali būti virškinamas sunkiau nei medus, nes jame nėra fermentų.


 

Saldiklio pasirinkimą nulemia įprotis

 

Daugelio naudojami saldikliai – medus ir cukrus, turi labai skirtingą skonį ir tekstūrą. Galite pastebėti, kad kepdami įvairius pyragus labiau mėgaujatės, pavyzdžiui, rudojo cukraus ir melasos skoniu, tačiau pusryčiams mieliau renkatės medaus šaukštelį ant duonos skrebučio. Eksperimentuodami su kiekvienu saldikliu, stebėdami sunaudojamą kiekį, galite lengviau nuspręsti, kuris jums tinkamiausias. Nors, daugeliu aspektų medus gali būti laikomas sveikesniu ir naudingesniu žmogaus organizmui nei cukraus, tačiau tiek medus, tiek cukrus gali turėti neigiamą poveikį jūsų sveikatai, kai jų vartojama per daug.

Komentarai