Ar mūsų tradiciniai Kūčių patiekalai yra sveiki?

Ar mūsų tradiciniai Kūčių patiekalai yra sveiki?

Kada gi ant mūsų stalo būna daugiausia sveikų produktų nei per Kūčias? Daugybė žuvies, vaisių, grybų, daržovių ir kitų skanių bei sveikų gėrybių. Deja, mitybos specialistai perspėja, kad  ruošdami tradicinius Kūčių  patiekalus, dažnai patys sveikus produktus paverčiame žalingais. Apie tai, kur darome klaidas ruošdami šventinius patiekalus ir kaip to išvengti, kalbėjomės su VšĮ „Kretingos maisto“ mitybos skyriaus vadove Aldona Blyžiene.

Ar mes per Kūčias ir Kalėdas valgome sveikai?


Dažnai - ne. Silkė padengta storu majonezo sluoksniu, gausiame aliejaus kiekyje keptos žuvys ar mėsos kepsniai, kaip ir dalis kitų pamėgtų riebių, aštrių ir saldžių patiekalų tikrai yra kenksmingi mūsų organizmui. Norint, kad mūsų mėgiami patiekalai taptų sveikesni, geriau  išlaikytų savo vertingas savybes ir medžiagas, dažnai pakanka pakeisti jų gaminimo būdą ir kai  kuriuos ingredientus. Žuvį ar mėsą troškinkite ar virkite garuose. Stenkitės kuo  mažiau  vartoti aliejuje ar riebaluose gaminto maisto. Majonezą daugelyje salotų galima pakeisti paprasčiausiu liesu jogurtu ar iš grūdėtos varškės pagamintu padažu.  

Kaip turėtų atrodyti sveikesnis Kūčių stalas?

Vadovaukitės sveikos mitybos piramidės rekomendacijomis – taip ne tik paruošite sveikesnius, bet galbūt atrasite ir naujus šventinių patiekalų derinius. Tarkime, jei mes ant stalo patieksime 4 skirtingus šviežius ar džiovintus vaisius, jau turėsime trečdalį iš dvylikos patiekalų. Iš vaisių ar daržovių galima pagaminti ir daugybę skirtingų, gardžių salotų, kurias galima skanauti su pilno grūdo duona. Šie patiekalai ne tik skanūs ir sveiki, bet ir greitai paruošiami. Svarbu skirti laiko ir iš anksto atidžiai atsirinkti patiekalus pagal jų sudėtį, įsitikinti, ar visi produktai atitinka sveikos mitybos principus ir ar sudėtyje nėra žalingų ingredientų, maisto priedų.

Siūlote visai atsisakyti tradicinių patiekalų?

Tikrai ne. Galima valgyti tuos pačius, tradiciniam lietuvio stalui įprastus patiekalus, tačiau šiek tiek pakeiskite receptą ar gaminimo būdą. Paimprovizuokite. Tiesa, nebus didelė nuodėmė, jeigu ant stalo bus patiekta ir keletas patiekalų pagal senuosius receptus. Visgi svarbiausia per šventes yra nepamiršti saiko. Net jei visi 12 Kūčių stalo patiekalų idealiai atitiks sveikos mitybos rekomendacijas, bet nepaisysime saiko ir persivalgysime, bėdos bus daugiau nei, kad suvalgytume vieną ar kitą ne tokį sveiką patiekalą. Smagu yra išragauti visus 12 patiekalų, bet paragavimui užteks ir nedidelių porcijų. Taip pat nebūtina skubėti ir viską pulti ragauti iškart. Patartina tarp patiekalų daryti pertraukas, pasivaikščioti, pašnekėti su artimaisiais ar nuveikti ką nors įdomaus.

Ar vaikams patiks toks šventinis stalas, kaip juos įpratinti prie sveikesnių patiekalų?

Pasikviesti vaikus maistą ruošti kartu. Tai bus puiki proga ne tik pabendrauti su savo atžalomis, bet ir juos supažindinti su maisto ruošimu, tradicijomis, sveika mityba. Tiesa ta, kad dažnoje šeimoje vaikai vis dar nėra pratę prie sveiko maisto. Leiskime jiems patiems pasigaminti sau skanų, bet sveiką sumuštinį, mišrainę ar kitą patiekalą. Visi žinome, kad paties darytas maistas visada skanesnis. O norint prie  sveiko maisto pripratinti mažuosius, reikia pasitelkti  vaizduotę ir kūrybiškumą. Mažylių dėmesį patrauks iš daržovių išpjaustytas ir sudėliotas veidukas. Taip pat įvairių spalvų daržovės ir vaisiai.

Receptas „Šventinė sveikuolių silkė“



Ingredientai:
• Silkės filė 500 gr.
• Poras 80 gr.
• Pomidoriukai vynuoginiai 12 vnt.
• Kivis 1 vnt.
• Agurkas 1 vnt.
• Paprika geltonoji 0,5 vnt.
• Citrina maža
• Alyvuogių aliejus
• Juodųjų pipirų grūstų
• Švž. salotų lapai
• Krapai švž.

Gaminimas
Silkės filė nuplaunama ir pamirkoma 1-2 val., jeigu silkė sūresnė mirkoma 3-4 val. Išmirkyta silkė supjaustoma vidutinio dydžio kubeliais, mažieji pomidoriukai supjaustomi per pusę, porai – plonais žiedais, kivis ir agurkas – kubeliais, paprika – mažais kubeliais ir viskas pašlakstoma išspaustomis citrinos sultimis bei paskaninama alyvuogių aliejumi, grūstais juodaisiais pipirais ir viskas išmaišoma.

Pateikiant lėkštė išklojama salotų lapais, sudedama išmaišytos silkės masė, ant viršaus  uždedama citrinos riekelių, pomidoriukų ir krapų šakelių.

SKANAUS!

Komentarai

Ar žinote, kad...

Jei be perstojo rėktum 8 metus, 7 mėnesius ir 6 dienas, tai pagamintum pakankamai energijos užvirinti vandenį vienam kavos puodeliui

Kitas faktas