5 požymiai, rodantys, kad jūsų aukštas emocinis intelektas: kaip jį ugdyti?

5 požymiai, rodantys, kad jūsų aukštas emocinis intelektas: kaip jį ugdyti?
@ Shutterstock

Mes visi turime skirtingas charakterio savybes, norus, poreikius bei būdus, kaip išreiškiame savo emocijas. Siekiant laimingai gyventi tarp įvairių žmonių ir išpildyti savo svajones, reikia taktiškumo, sumanumo ir išugdyto aukšto emocinio intelekto. Emocinis intelektas yra sugebėjimas atpažinti savo emocijas ir suprasti, kaip jos veikia aplinkinius žmones, o suvokimas, kaip kiti jaučiasi, leidžia efektyviau valdyti santykius. Taigi, kokie dar požymiai rodo, kad žmogus turi aukštą emocinį intelektą, ir kaip jį ugdyti?

 

Aukšto emocinio intelekto požymiai

 

Savybės, kurios yra būdingos aukštą emocinį intelektą turintiems asmenims:

 

  1. Savivoka, savo asmenybės ir vertės suvokimas. Žmonės, turintys aukštą emocinį intelektą, paprastai yra labai sąmoningi. Jie pasitiki savimi ir savo intuicija, taip pat moka sąžiningai įvertinti savo stipriąsias ir silpnąsias puses – su kuriomis nuolat kruopščiai dirba ir bando keistis. Taip pat tokie žmonės nebijo pokyčių, bet jiems pasiruošia iš anksto, apgalvoja pokyčių kelią, kad jaustųsi komfortabiliai, ir moka pasakyti „ne“, kuomet kažko nenori ar negali padaryti.

     
  2. Gera savęs kontrolė. Žmonės, mokantys save valdyti, supranta savo emocijas ir dėl to neleidžia joms įtakoti savo veiksmų ir priimamų sprendimų. Tokie asmenys paprastai per daug nepyksta ar nepavydi ir nepriima impulsyvių, neatsargių sprendimų – jie nuolat mąsto ir nusiramina, prieš pradėdami veikti.

     
  3. Motyvacija. Žmonės, turintys aukštą emocinį intelektą, įprastai būna motyvuoti. Jie neatidėlioja užsibrėžtų tikslų ir darbų, stengiasi siekti ilgalaikės sėkmės, būdami nuolat produktyvūs, tačiau nepersidirba ir skiria laiko kokybiškam poilsiui.

     
  4. Empatiškumas. Empatiški žmonės susitapatinti su aplinkiniais ir suprasti jų norus, poreikius ir požiūrį, taip pat atskirti savus jausmus nuo kitų žmonių jausmų. Žmonės, suprantantys kitų emocijas, puikiai valdo santykius ir palaiko kokybiškus ryšius su kitais. Aukšto emocinio intelekto asmenys vengia stereotipų ir pernelyg greito teisimo, tačiau yra nuoširdūs ir sąžiningi – jeigu kas nors nepatinka, taip ir pasako, bet suradę tam tinkamus ir mažiausiai kitus žmones žeidžiančius būdus.

     
  5. Geri socialiniai įgūdžiai. Išugdyti puikūs socialiniai įgūdžiai yra dar vienas aukšto emocinio intelekto požymis. Tokiais įgūdžiais pasižymintys žmonės, moka dirbti komandoje – užuot pirmiausia sutelkę dėmesį į siekimą sulaukti kuo daugiau pagyrų sau, jie padeda kitiems tobulėti ir noriai juos pamoko, o savo darbus atlieka atsakingai ir laiku, bet dėl to nesiekia papildomo pripažinimo.

     

Būdai, kaip ugdyti emocinį intelektą

 

Emocinio intelekto įgūdžių galima išmokti ir juos nuolat lavinti. Dirbdami su savo įgūdžiais penkiose, ankščiau išvardytose srityse, naudokite šias strategijas:

 

  • Stebėkite, kaip reaguojate į žmones. Ar skubate kitus teisti, kol nežinote visų faktų? Ar stereotipizuojate žmones? Įvertinkite sąžiningai, kaip galvojate ir bendraujate su kitais žmonėmis. Pabandykite įsivaizduoti save kitų vietoje ir būkite atviresni, bei priimkite jų požiūrius ir poreikius.

     
  • Pažvelkite į savo darbo aplinką. Ar siekiate dėmesio savo pasiekimams? Nuolankumas gali būti nuostabi savybė, ir tai nereiškia, kad esate drovus ar nepasitikite savimi. Kai praktikuojate nuolankumą (tai yra nesiekiate puikuotis prieš kitus), tarsi sakote, kad žinote, ką padarėte, ir galite tuo rezultatu ramiai pasitikėti – jums nereikia papildomo dėmesio bei liaupsių. Suteikite kitiems galimybę labiau spindėti ir džiaugtis pasiekimais – dažniau sutelkite dėmesį į kitus žmones, juos pagirkite, ir per daug nesijaudinkite, kad negausite daugiausia pagyrų sau, tačiau nuoširdžiai priimkite jas, jeigu sulauksite.

     
  • Atlikite savęs vertinimą. Išbandykite emocinio intelekto viktoriną – raskite atsakymus į savęs pažinimo klausimus. Kokios jūsų silpnybės? Ar esate pasirengęs sutikti, kad nesate tobulas ir galėtumėte dirbti kai kuriose srityse, kad taptumėte geresniu žmogumi? Drąsiai ir sąžiningai vertinkite save – tai gali pakeisti jūsų gyvenimą į gera.

     
  • Ištirkite, kaip reaguojate į stresines situacijas. Ar jūs susinervinate kiekvieną kartą, kai vėluojate, ar kažkas vyksta ne taip, kaip norite? Galbūt dėl kažko kaltinate kitus ar pykstate, net jei tai ne jų kaltė? Mokykitės išlikti ramūs ir valdyti savo emocijas, bei kontroliuoti veiksmus sunkiose situacijose, kai viskas nesiseka.

     
  • Prisiimkite atsakomybę už savo veiksmus. Jei pakenkėte kažkieno jausmams, atsiprašykite tiesiogiai – neignoruokite to, ką padarėte, ir nevenkite žmogaus.

     
  • Prieš priimdami kažkokius sprendimus, išnagrinėkite, kaip jūsų veiksmai gali paveikti kitus: kaip jie jausis, kaip reaguos.

Komentarai

Ar žinote, kad...

Vienas britų žurnalas yra paskelbęs atlikto eksperimento duomenis, kurio metu nustatyta, kad moteris, gyvenusi 50 metų santuokoje su knarkiančiu vyru, praranda 4-erius metus miego.

Kitas faktas